Za sprawą dramatu romantycznego Adama Mickiewicza przekonamy się o niezwykłości i tajemniczości epoki romantyzmu. 


                                                                 Zdaje mi się, że widzę... gdzie?  Przed oczyma duszy mojej

                                                                           cytat z Hamleta W. Szekspira

Te słowa Adam Mickiewicz wybrał na motto ballady Romantyczność, która stała się programową wypowiedzią romantyzmu polskiego. W ten sposób poeta podważył dotychczasowe sposoby poznania świata, przemówił nowym językiem, który sięgał do "wnętrza", do istoty przedstawianego świata. W Balladach i romansach (1822 r.) nawiązujących do ludowych wierzeń, wyobrażeń, bajek, pieśni i podań, Mickiewicz przeciwstawił oświeceniowej literaturze klasycystycznej - nowy typ literatury  narodowej oparty na folklorze, szukający inspiracji w ludowości. "Czucie i wiara", "prawdy żywe" (wyobraźnia, intuicja) zostały przeciwstawione  "szkiełku  i oku" (racjonalizm). 

 Dziewczyna czuje - odpowiadam skromnie - 

A gawiedź wierzy głęboko;

Czucie i wiara silniej mówi do mnie

Niż mędrca szkiełko i oko.


Martwe znasz prawdy, nieznane dla ludu,

Widzisz świat w proszku, w każdej gwiazd iskierce.

Nie znasz prawd żywych, nie obaczysz cudu!

Miej serce i patrzaj w serce!"


Tekst dramatu pod linkiem: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-ii.html

romantyzm

Ramy czasowe polskiego romantyzmu: I połowa XIX wieku (1822 r. pierwsze wydanie Ballad i romansów Adama Mickiewicza - 1863 r. wybuch powstania styczniowego)

Czas ukazywania się cyklu dramatów pod wspólnym tytułem Dziady:

Dziady są pewnego rodzaju kompozycją cykliczną: każda z części, zachowując całkowitą odrębność, związana jest z pozostałymi częściami tym samym tytułem, tą samą "ramą" obrzędową oraz tym samym - choć przekształconym - bohaterem.

wieszcz

Wśród pojęć związanych z romantyzmem i twórczością Adama Mickiewicza nie może zabraknąć określenia wieszcz. To poeta natchniony, prorok, duchowy przywódca narodu. W romantyzmie rola poety była uprzywilejowana, poeta to geniusz, jednostka wybitna, wyrastająca ponad przeciętność. Polacy za swoich wieszczów narodowych uznają trzech twórców: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Zygmunta Krasińskiego. Coraz częściej  miano wieszcza przypisuje się również Cyprianowi Kamilowi Norwidowi.

to warto wiedzieć

rodzaj literacki: dramat

gatunek literacki: dramat romantyczny (gatunek synkretyczny)

miejsce akcji: miejsce samotne - ustronna kaplica, zapewne gdzieś w pobliżu cmentarza, miejsce zamknięte, bezpieczne, obszar sacrum (sfera świętości)

Zamknijcie drzwi od kaplicy

I stańcie dokoła truny

czas akcji: czas nocny - przed północą i po północy

Żadnej lampy, żadnej świecy.

W oknach zawieście całuny.

Niech księżyca jasność blada

Szczelinami tu nie wpada

Dziady to wedle słów samego poety  nazwa uroczystości obchodzonej dotąd między pospólstwem [...], na pamiątkę dziadów, czyli w ogólności zmarłych przodków. Uroczystość ta początkiem swoim sięga czasów pogańskich i zwała się niegdyś ucztą kozła, na której przewodniczył [...] Guślarz. 

W teraźniejszych czasach [współczesnych poecie], ponieważ światłe duchowieństwo i właściciele usiłowali wykorzenić zwyczaj połączony z zabobonnymi praktykami i zbytkiem częstokroć nagannym, pospólstwo więc święci Dziady tajemnie w kaplicach lub w pustych domach niedaleko cmentarza. Zastawia się tam pospolicie uczta z rozmaitego jadła, trunków, owoców i wywołują się dusze nieboszczyków.

Dziady nasze mają to szczególnie, iż obrzędy pogańskie pomieszane są z wyobrażeniami  religii chrześcijańskiej, zwłaszcza iż dzień zaduszny przypada około czasu tej uroczystości. Pospólstwo rozumie, iż potrawami, napojem i śpiewami przynosi ulgę duszom czyśćcowym.

Cel tak pobożny święta, miejsca samotne, czas nocny, obrzędy fantastyczne przemawiały niegdyś silnie do mojej imaginacji; [...], w tym wszystkim można było dostrzec pewne dążenie moralne i pewne nauki, gminnym sposobem zmysłowie przedstawiane. 

                                                                                                                                            Adam Mickiewicz 

słowo dziady w czterech odsłonach


motto


Autor Dziadów cz. II  wprowadza nas w klimat swojego dzieła, od początku podkreślając wagę wyobraźni i obrzędowości ludowej i ponownie obierając na motto swojego dzieła słowa z Hamleta W. Szekspira:

          Są dziwy w niebie i na ziemi, o których 

            ani śniło się waszym filozofom

Słowa Szekspira doskonale oddają nastrój utworu Adama Mickiewicza i od razu wprowadzają nas w klimat tajemniczości, zapowiadają wydarzenia niezwykłe, niemożliwe do racjonalnego wyjaśnienia. 

Na świecie istnieje wiele spraw, zjawisk, zdarzeń niezbadanych, są to wydarzenia, których nie sposób "objąć rozumem". Rzeczywistość, w której żyjemy ma wiele wymiarów. Słowa motta są wyrazem przekonania poety o możliwości przekraczania granic między światem materialnym i duchowym (co za chwilę nastąpi w obrzędzie dziadów).

po co motto? 

(nie tylko u Mickiewicza)

Motto jest swojego rodzaju kluczem do utworu. Pisarze umieszczają motta w swoich utworach z wielu powodów, między innymi po to:


mowa niezależna i mowa zależna

Mowa niezależna to to dosłowne przytoczenie cudzej lub własnej wypowiedzi. Zapisuje się ją w formie cytatu ujętego w cudzysłów lub dialogu wyodrębnionego za pomocą myślników (pauz dialogowych).  




- Czego potrzebujesz, duszeczko, żeby się dostać do nieba?

Mowa zależna to niedosłowne przywołanie cudzej lub własnej wypowiedzi. Przybiera postać zdania złożonego podrzędnie


Mowa zależna i  mowa niezależna w praktyce: w życiu codziennym najczęściej używamy mowy zależnej, ale  czasami zdarzają się sytuacje, w których zależy nam na precyzji (dokładności) komunikatu i  wtedy przytaczamy czyjąś wypowiedź dosłownie, tak jak na załączonej grafice.

bohaterowie ziemscy i pozaziemscy 

Co wiemy o ludziach zgromadzonych w kaplicy?

Guślarz:

Czyśćcowe duszeczki!

W jakiekkolwiek świata stronie: [...]

Każda spieszcie do gromady!

Gromada niech się tu zbierze!

Oto obchodzimy Dziady!

Zstępujcie w święty przybytek;

Jest jalmużna są pacierze

I jedzenie, i napitek

Wieśniacy:

Bohaterowie pozaziemscy - dusze zmarłych przybywające na dziady nierozerwalnie łączą się z problematyką moralną utworu. 

Obok bohaterów ziemskich (Guślarz, starzec, ludzie zgromadzeni w kaplicy) występują bohaterowie fantastyczni - przywoływane dusze zmarłych (Aniołki Józio i Rózia, Widmo - duch złego pana, Ptaki - duchy poddanych złego pana, Dziewczyna - duch Zosi, Upiór - zjawa niereagująca na zaklęcia Guślarza)

Swoistym łącznikiem między światem ludzi a światem zmarłych jest postać Guślarza. To w jego mocy leży przywołanie duchów na uroczystość dziadów i odesłanie ich w zaświaty (poza jednym, na którego przybycie Guślarz nie ma wpływu i który nie poddaje się jego mocy).

elementy chrześcijańskie, pogańskie i antyczne 

Dziady to obrzęd sytuowany na pograniczu religii chrześcijańskiej i pogaństwa. Nic dziwnego zatem, że w Dziadach cz. II Mickiewicz łączy tradycje chrześcijańskie z elementami pogańskimi. W dramacie pojawiają się również motywy antyczne. 

Tradycje chrześcijańskie:

Motywy pogańskie:

Motywy antyczne:

nie ma winy bez kary, czyli problematyka moralna

Przywołanie dusz ma na celu złagodzenie ich pośmiertnych cierpień, zgromadzeni w kaplicy wierzą, że w ten sposób są w stanie  skrócić ich męczarnie. Dusze w zamian za pożywienie i modlitwę udzielają ludziom przestróg, z których płyną nauki moralne, mające uchronić żywych przed błędami popełnionymi przez zmarłych. Światy ziemski i pozaziemski przenikają się.

Każda z przywołanych dusz ma dla ludzi przestrogę, którą głośno wypowiada, a którą chór powtarza po to, aby słowa te dotarły do każdego ze zgromadzonych w kaplicy. Każda z przestróg zawiera  przekonanie płynące z moralności ludowej, że nie ma winy bez kary. Każda dotyczy jakiegoś aspektu ludzkiego życia.

... że ziemskie życie zmarłych zawsze zostaje osądzone według surowych kryteriów moralnych. Winą jest nie tylko oczywiste okrucieństwo wobec ludzi, lecz także dziecięce życie bez zmartwień i dziewczęca lekkomyślność. Z przestróg duchów (powtarzanych przez chór) wyłania się koncepcja człowieczeństwa, z której wynika, że aby dostąpić zbawienia, osiągnąć niebo nie wystarczy żyć bezgrzesznie i mieć czyste sumienie - trzeba jeszcze podejmować ciężar obowiązków, pracować, a nawet cierpieć. Nie wolno nikogo krzywdzić, ale nie można też żyć w oderwaniu od ludzi i ludzkich spraw. Nie należy przebywać w świecie marzeń, bez pożytku dla innych, odtrącać uczucia innych. Aby w pełni być człowiekiem trzeba doświadczyć wszystkiego, co ludzkie, i po ludzku traktować innych.

Pełnię człowieczeństwa może osiągnąć tylko ten, kto:

Za prośbami duchów kryją się pewne ukryte treści. To o co proszą dusze jest symboliczne. 

Czym zawiniły za życie, jaką poniosły karę, o co proszą i jaką naukę moralną głoszą duchy przybywające na dziady?

upiór

Co roku (w czwartą niedzielę po Zaduszkach) upiór po raz kolejny popełnia samobójstwo i wraca do grobu, by przez następny rok czekać na spotkanie z ukochaną:

O sprawiedliwy, lecz straszny wyroku!

Ujrzeć ją znowu, poznać się, rozłączyć;

I com ucierpiał, to cierpieć co roku,

I jakem skończył, zakończyć.

Utwór Upiór jest swojego rodzaju prologiem do Dziadów cz. II. To z niego dowiadujemy się o losie widma, które jako ostatnie pojawia się na obrzędzie i które nie reaguje na zaklęcia, prośby i modlitwy Guślarza.  Poznajemy historię młodego człowieka, który zabił się z powodu nieszczęśliwej miłości (opuszcza kaplicę dopiero wtedy, gdy wyprowadzono pasterkę - najprawdopodobniej kobietę, którą kochał przed śmiercią i z powodu której popełnił samobójstwo). Upiór każdego roku powraca na ziemię, aby jeszcze raz "przeżyć" to, co doprowadziło go do tragicznego końca. Nawet po śmierci nie może zapomnieć o ukochanej. Co roku powraca na ziemię, by zobaczyć wybrankę serca i przypomnieć jej o sobie. Tym samym skazuje się na ponowne przeżywanie wszystkich cierpień. Nie może zaznać spokoju po śmierci, jest stale zawieszony między światem żywych i umarłych:

Na świecie jeszcze, lecz już nie dla świata!

kim są upiory?

Upiór - w dawnych wierzeniach ludowych: zmarły (w sposób gwałtowny lub przedwczesny, m. in. samobójca), który nocą wstaje z grobu; istota demoniczna (cechy charakterystyczne: czasowa niewidzialność, ciemne lub czerwone zabarwienie skóry, ognistość, skrzenie się). Najczęściej takie demony szkodziły ludziom (dusiły, wypijały krew, żywiły się ciałem ludzkim, straszyły jękiem, płaczem, zawodzeniem itp.) - a ludzie próbowali bronić się przed nimi rozmaitymi rytuałami.

Motyw upiora jest bardzo popularny w literaturze i w filmie, np.:

..... i na pewno w wielu innych znanych Wam utworach.

dramat romantyczny

Krótkie przypomnienie cech dramatu jako rodzaju literackiego. Poniższy schemat pozwoli  uporządkować podstawową wiedzę o dramacie jako jednym z trzech rodzajów literackich, kolejny o dramacie romantycznym, czyli gatunku literackim.

Przy okazji przypomnijmy sobie pojęcie synkretyzmu rodzajowego. Synkretyzm rodzajowy to połączenie elementów liryki, epiki i dramatu w jednym utworze literackim. Aby mówić o gatunku synkretycznym trzeba odnaleźć w nim cechy, co najmniej, dwóch z trzech rodzajów literackich.

 słownictwo związane z pojęciem winy i kary


wina:

kara:


Władysław Podkowiński, Zaduszki, 1890

Najlepszym komentarzem do obrazu Władysława Podkowińskiego są słowa z dramatu naszego wieszcza:

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, 

Co to będzie, Co to będzie?



z przymrużeniem oka...

Ćwiczenie czyni mistrza. Warto pisać i nie zrażać się błędami. Niektóre z nich mogą wywołać  serdeczny uśmiech. Zajrzyjmy do uczniowskich zeszytów. W ramach treningu spróbujcie te zdania skonstruować poprawnie. 



i wszystkiego co jest nieludzkie.