Pierwsi ludzie utracili raj. Jak do tego doszło i jakie były tego konsekwencje?

kuszenie

A wąż był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty: «Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?» Niewiasta odpowiedziała wężowi: «Owoce z drzew tego ogrodu jeść możemy, tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego, a nawet go dotykać, abyście nie pomarli». Wtedy rzekł wąż do niewiasty: «Na pewno nie umrzecie! Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą się wam oczy i tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło.

Scena kuszenia koncentruje się wokół rozmowy Ewy z wężem. Wąż namawia kobietę do grzechu:

• budzi wątpliwości co do Bożego zakazu, podważa Jego słowa (Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?);

• kwestionuje prawdziwość słów Boga (Na pewno nie umrzecie!);

• podważa zaufanie ludzi do Boga, sugeruje, że ukrywa On przed nimi prawdziwą wiedzę (Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą się wam oczy);

• przekonuje, że ludzie mogą posiąść wiedzę taką jak Bóg (tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło).

Wtedy Ewa dostrzegła urodę owoców, które dotąd nie wzbudzały jej zainteresowania, nagle wydały się jej bardzo kuszące. Zerwała jeden owoc i spróbowała, potem podała Adamowi, który był razem z nią. On wziął od niej owoc i zjadł. I nagle otworzyły im się oczy, dostrzegli swoją nagość i zaczęli wstydzić się siebie nawzajem. Dlatego spletli gałązki figowe i zrobili z nich przepaski. Poczuli niepokój i trwogę, wiedzieli, że zawiedli zaufanie Boga i starali się przed nim ukryć. Wtedy Bóg zawołał do Adama:

Gdzie jesteś? On odpowiedział: «Usłyszałem Twój głos w ogrodzie, przestraszyłem się, bo jestem nagi, i ukryłem się». Rzekł Bóg: «Któż ci powiedział, że jesteś nagi? Czy może zjadłeś z drzewa, z którego ci zakazałem jeść?» Mężczyzna odpowiedział: «Niewiasta, którą postawiłeś przy mnie, dała mi owoc z tego drzewa i zjadłem».

wygnanie

Bóg przeklął węża, który skusił niewiastę (bądź przeklęty wśród wszystkich zwierząt domowych i polnych; na brzuchu będziesz się czołgał i proch będziesz jadł po wszystkie dni twego istnienia). Bóg zapowiedział również przyszły los pierwszych ludzi, którzy od teraz będą żyć w trudzie: mężczyzna w pocie czoła do końca swoich dni będzie musiał pracować, by zdobyć pożywienie, a kobieta będzie rodzić w bólach. Bóg przygotował dla ludzi odzienie i wygnał ich z raju, aby nie mieli już dostępu do drzewa życia (Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło; niechaj teraz nie wyciągnie przypadkiem ręki, aby zerwać owoc także z drzewa życia, zjeść go i żyć na wieki). Przed wejściem do ogrodu Eden postawił cherubów z mieczami, by strzegli dostępu do drzewa życia.

W ten sposób Adam i Ewa utracili raj, sprzeniewierzyli się Bogu, popełnili grzech pierworodny, który będzie ciążył na całym ich potomstwie. Zyskali wiedzę o dobru i złu, ale stracili szczęście obcowania z Bogiem. Czy było warto?

konsekwencje grzechu pierworodnego

Adam i Ewa ulegli pokusie i spowodowali szerzenie się zła. Rozpoczęli proces, którego nie mogli powstrzymać. Od teraz ludzie będą popełniać błędy, grzeszyć, ulegać słabościom, których konsekwencją będą złe uczynki. Jak szerzy się zło?

pokusa (wąż) – namysł Ewy – decyzja Ewy – pokusa (Ewa) – namysł Adama – decyzja Adama … itd.

Adam i Ewa:

• dali się skusić złu i spowodowali szerzenie się zła,

• zawiedli zaufanie Boga,

• utracili niewinność (otworzyły im się oczy i poznali, że są nadzy),

• stracili poczucie bezpieczeństwa (wygnanie z raju),

• zostali skazani na ciężką pracę (Adam) i ból rodzenia (Ewa),

• zaczęli odczuwać cierpienie fizyczne (choroby) i moralne (konieczność wyboru, odpowiedzialność za swoje uczynki),

• stali się śmiertelni.

Wąż mówił prawdę – zjedzenie owocu przyniosło Adamowi i Ewie wiedzę, przed którą Bóg starał się ochronić ludzi dla ich dobra:

• zyskali oni większą wiedzę („A wtedy otworzyły się im obojgu oczy”);

• poznali nie tylko dobro, lecz także zło („Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło”);

• doznali uczucia wstydu, odkryli swoje słabości („poznali, że są nadzy”);

• utracili pewność i spokój („Gdy [...] usłyszeli kroki Pana Boga [...] skryli się [...] wśród drzew ogrodu”).

Na czym polegała największa wina pierwszych ludzi?

Nie potrafili zaufać Bogu. Kiedy pojawiła się przed nimi możliwość zdobycia większej wiedzy – złamali Boży zakaz, nie myśląc o konsekwencjach. Biblijna historia obnaża pychę ludzi, ich chęć dorównania Bogu.

Pierwsi ludzie, mieszkając w Edenie, nie mieli świadomości, przed czym Bóg ich chroni. Dopiero po uzyskaniu wiedzy na temat obecności na świecie zła mogli go doświadczyć. Sprowadzając na siebie i swoje potomstwo wszystkie konsekwencje zła (cierpienie, ból, choroby, wojny, śmierć) zyskali jednocześnie świadomość dobra i zła, wiedzę przynajmniej w części dorównującą wiedzy Boga.

Jeszcze raz po kolei, czyli plan zdarzeń:

1. Bóg stworzył Eden.

A zasadziwszy ogród w Eden na wschodzie, Pan Bóg umieścił tam człowieka, którego ulepił. Na rozkaz Pana Boga wyrosły z gleby wszelkie drzewa miłe z wyglądu i smaczny owoc rodzące oraz drzewo życia w środku tego ogrodu i drzewo poznania dobra i zła.

2. Pierwsi ludzie zostali umieszczeni w Raju.

Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał.

3. Bóg zabronił Adamowi i Ewie spożywania owoców z drzewa poznania dobra i zła.

A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz»

4. Wąż namówił Ewę do zjedzenia owocu.

A wąż był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty: «Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?»

5. Pierwsi ludzie złamali zakaz Boga.

Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł.

6. Adam i Ewa zostali wygnani z Raju.

«Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło; niechaj teraz nie wyciągnie przypadkiem ręki, aby zerwać owoc także z drzewa życia, zjeść go i żyć na wieki». Dlatego Pan Bóg wydalił go z ogrodu Eden, aby uprawiał tę ziemię, z której został wzięty. Wygnawszy zaś człowieka, Bóg postawił przed ogrodem Eden cherubów i połyskujące ostrze miecza, aby strzec drogi do drzewa życia.

pojęcia i symbole

Biblijne pojęcia z opowieści o pierwszych ludziach na stałe zagościły w języku. Pod znaczeniami dosłownymi kryją się znaczenia przenośne, uniwersalne, czytelne dla ludzi wywodzących się z kręgu kultury zachodniej.

Lucas Cranach, Adam i Ewa w Rajskim Ogrodzie

Raj (Eden):

  • biblijny ogród, w którym przebywali Adam i Ewa;

  • miejsce pierwotnej szczęśliwości człowieka żyjącego w zgodzie z Bogiem i naturą;

  • miejsce, w którym po śmierci przebywają dusze zbawionych;

  • miejsce, gdzie są sprzyjające warunki do życia lub jakiejś aktywności; miejsce o wyjątkowej urodzie (o takich miejscach mówi się niekiedy raj na ziemi);

Synonimy: niebo, niebiosa, królestwo niebieskie, królestwo boże, ziemia obiecana, arkadia, eldorado, kraj mlekiem i miodem płynący, mekka, idylla;

Drzewo życia: schronienie, centrum świata, odrodzenie, życie, sprawiedliwość, przemijanie, zmartwychwstanie, nieśmiertelność, moc.

Drzewo poznania dobra i zła: wiedza, mądrość, niewinność, oświecenie, młodość, pokusa, grzech, utrata Bożej łaski, zakazana wiedza.



Zakazany owoc: wiedza, pokusa, wtajemniczenie, grzech, śmierć; frazeologizm zakazany owoc oznacza coś niedozwolonego i dlatego pożądanego, pociągającego, upragnionego (np. różnego rodzaju używki, chęć całkowitego zapanowania nad drugim człowiekiem, tworzenia nowego życia, odkrycie tajemnicy nieśmiertelności).


Wąż: istnieje bardzo bogata symbolika tego zwierzęcia. Na przykład w micie o Asklepiosie, greckim bogu sztuki lekarskiej wąż symbolizuje uzdrawianie, odradzanie. W podaniu o Gilgameszu, któremu wąż wykradł ziele nieśmiertelności uosabia przebiegłość i mądrość. W starożytnym Egipcie ureusz (święty wąż) symbolizuje boskość i władzę. Potocznie zrzucanie warstwy naskórka w okresie linienia oznacza odnowę, a także długowieczność.

W Biblii wąż jest symbolem zła, pokusy, przebiegłości. Zostaje przeklęty przez Boga, bo doprowadził do upadku pierwszych ludzi. Uosabia złego ducha, szatana.

Adam: pierwszy człowiek, praojciec.

Ewa: pierwsza kobieta, pramatka.

Adam i Ewa: pierwsi ludzie, według Biblii dali początek rodzajowi ludzkiemu.

Frazeologizm od Adama i Ewy, czyli od samego początku (zwykle w połączeniu z czasownikami: wywodzić, wyjaśniać itp.).

Podobno historię pierwszych ludzi (kuszenie i wygnanie z raju) najpiękniej przedstawia fresk Michała Anioła, który do dzisiaj można podziwiać na sklepieniu kaplicy Sykstyńskiej. Oceńcie sami.